Wie tijdens de vakantie wil ontsnappen aan het constante online zijn, vindt tegenwoordig speciale reisaanbiedingen voor digitale detox. Toch blijkt deze trend meestal slechts een onderdeel van het totale vakantieconcept te zijn. De reden? Veel reizigers willen hun smartphone toch niet helemaal loslaten.
Volgens Lutz Hertel van de Duitse Wellnessvereniging is de wens om altijd en overal online te kunnen zijn juist toegenomen. “Wellnesshotels houden hier rekening mee en respecteren de voorkeuren van hun gasten,” aldus Hertel. Tegelijkertijd merkt de vereniging dat de vraag naar volledige digitale detox in de wellnessbranche de afgelopen jaren is afgenomen.
In sommige gevallen adviseren hotels hun gasten voorzichtig om de telefoon of laptop eens uit te schakelen. “Slechts een handjevol wellnessresorts durft het aan om ’s nachts het wifi-signaal uit te zetten,” zegt Hertel. “Zij moeten dan wel kunnen omgaan met de kritiek van onbegrijpende gasten.”
Gezondheid als totaalbeleving
Bij de Frankfurter reisorganisatie Fit Reisen, gespecialiseerd in wellness- en gezondheidsreizen, merkt men weinig concrete vraag naar digitale detox. Directeur Claudia Wagner zegt: “Af en toe krijgen we specifieke aanvragen, maar het is geen grootschalige trend.”
Wel bieden veel van de aangesloten resorts bij Fit Reisen holistische gezondheidsprogramma’s aan waarin ook aandacht is voor digitale detox en de effecten ervan. In sommige resorts is wifi bijvoorbeeld alleen beschikbaar op de kamer of in de bibliotheek.
Bij reisgigant Tui Duitsland benadrukt een woordvoerster dat digitale detox voor de meeste mensen niet neerkomt op een volledig verbod op telefoon- of internetgebruik. “Het gaat vooral om bewuste en zelfgekozen pauzes,” aldus Tui. Voor gasten die echt willen afschakelen, biedt Tui accommodaties midden in de natuur aan — van luxe glamping-tenten tot boomhutten en afgelegen lodges.
Waar is het ‘mobiel inleveren’-aanbod gebleven?
Het Oostenrijkse ASI Reisen kreeg in 2018 veel aandacht met reizen waarbij gasten vrijwillig hun telefoon konden inleveren. Dat aanbod bestaat inmiddels niet meer, bevestigt directeur Ambros Gasser. “Aanvankelijk was er interesse, maar die is weggeëbd en ook na corona niet meer toegenomen.”
Volgens Lutz Hertel speelt ook de invloed van sociale media een rol in het afnemen van de detox-behoefte. “De alomtegenwoordige aanwezigheid en het belang van platforms als Instagram en TikTok maken het idee van digitale detox vrijwel kansloos,” stelt hij. “Sterker nog, wellnesshotels worden tegenwoordig zelfs beoordeeld op hun Instagram-waarde, met extra punten van testers voor hun fotogenieke uitstraling.”
Digitale detox is dus minder een rigoureus verbod geworden, en meer een bewuste keuze voor balans – al blijft het voor velen lastig om écht offline te gaan.