Seoul, de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea die momenteel internationaal in de schijnwerpers staat dankzij de populaire Netflix-animatieserie ‘K-Pop Demon Hunters’, is voor het vierde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot de meest geliefde stad onder de wereldwijde Gen Z-generatie. Dit werd op 20 augustus bekendgemaakt door de stad Seoul en de Seoul Tourism Organization.

De prestigieuze titel ‘Favorite Worldwide City’ werd toegekend tijdens de ‘2025 The Trazees Awards’, een jaarlijkse verkiezing georganiseerd door het invloedrijke internationale reismagazine ‘Trazee Travel’. Lezers van het magazine, voornamelijk bestaande uit de jongere generatie reizigers, kozen Seoul boven andere wereldsteden. Dublin (Ierland) eindigde op de tweede plaats, gevolgd door Hong Kong en Londen (Verenigd Koninkrijk).

De sleutel tot het succes van Seoul

Volgens de stad en de toerismeorganisatie is de aanhoudende populariteit te danken aan een combinatie van factoren. De belangrijkste pijlers zijn de wereldwijde verspreiding van K-cultuur, de unieke mix van traditie en moderniteit die de stad kenmerkt, de geavanceerde digitale toeristische infrastructuur en de sterke positie als MICE-bestemming (Meetings, Incentives, Conventions, Exhibitions).

De erkenning van Seoul als toonaangevende bestemming wordt verder onderstreept door andere recente onderscheidingen. Zo werd de stad door reisplatform TripAdvisor uitgeroepen tot ‘Beste stad voor soloreizigers in 2025’ en is het al tien jaar op rij door Global Traveler benoemd tot ‘Beste MICE-stad’. Bovendien staat Seoul volgens de Union of International Associations (UIA) op de eerste plaats in Azië en de derde wereldwijd wat betreft het aantal georganiseerde internationale congressen.

Toekomstplannen en officiële reacties

Koo Jong-won, directeur-generaal van het Bureau voor Toerisme en Sport van de stad Seoul, verklaarde: “Deze vierde overwinning op rij bevestigt de merkwaarde en het concurrentievermogen van Seoul als wereldwijde toeristische en culturele hub. We zullen onze inspanningen voortzetten om de stad nog aantrekkelijker te maken met veelzijdige ondersteuning.”

Gil Ki-yeon, CEO van de Seoul Tourism Organization, voegde hieraan toe: “We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Seoul, een stad waar toerisme, zakenleven en cultuur samenkomen, geliefd blijft bij mensen over de hele wereld.” De stad is van plan om het aanbod van toeristische content verder te ontwikkelen en de marketing uit te breiden om te blijven voldoen aan de wensen van de veeleisende en trendbewuste Gen Z-reiziger.

Innovatief lokaal toerisme: Het ‘Gochang Hanbam’ programma

Terwijl de hoofdstad internationale lof oogst, dragen ook innovatieve lokale initiatieven bij aan de groeiende toeristische aantrekkingskracht van Zuid-Korea. Een uitstekend voorbeeld hiervan is het ‘Gochang Hanbam’ (Een nacht in Gochang) programma, opgezet door de Gochang Culture and Tourism Foundation. Dit project biedt reizigers financiële ondersteuning voor een overnachting en blijkt een succesvol win-winmodel dat de lokale economie een flinke impuls geeft.

Tussen februari en augustus van dit jaar namen 151 groepen (totaal 445 personen) deel aan het programma. Gezamenlijk zorgden zij voor ongeveer 73 miljoen won (circa 48.000 euro) aan lokale uitgaven, wat een directe bijdrage leverde aan de omzet van kleine ondernemers en boeren in de regio.

Deelname en duurzame toekomstvisie

Het programma, dat reizigers praktische voordelen biedt en tegelijkertijd de lokale gemeenschap versterkt, wordt in september voortgezet. Vanaf 1 september kunnen twintig teams, bestaande uit volwassenen die buiten de Gochang-regio wonen, een vergoeding tot 100.000 won (ongeveer 66 euro) aanvragen via een online formulier. Geïnteresseerden wordt aangeraden snel te reageren, aangezien de aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst en het budget beperkt is.

Voor oktober staat bovendien een speciaal evenement gepland: een tweedaagse tour voor voormalige inwoners en hun families, om hen opnieuw kennis te laten maken met de landschappen, smaken en cultuur van Gochang.

Jo Chang-hwan, directeur van de stichting, licht toe: “‘Gochang Hanbam’ is een model waar zowel de reiziger als de lokale bevolking van profiteert. We hopen dat velen de charme van Gochang zullen ontdekken en een bijzondere ervaring opdoen die bijdraagt aan de vitaliteit van onze regio.” De stichting is van plan om op basis van de verzamelde data en ervaringen het programma verder te ontwikkelen tot een duurzaam toerismemodel voor de toekomst.