De Zuid-Koreaanse toerisme-industrie maakt een indrukwekkende groei door, grotendeels gevoed door de wereldwijde populariteit van K-cultuur. Om deze groei te ondersteunen en de toestroom van internationale bezoekers te managen, zet de sector in op zowel innovatieve reismodellen voor jongeren als op het oplossen van het groeiende personeelstekort in de branche.

K-Cultuur als Magneet voor Jonge Reizigers

De Korea Tourism Organization (KTO) speelt slim in op de interesses van jongeren door de aantrekkingskracht van K-cultuur om te zetten in concrete reiservaringen. Een succesvol voorbeeld is de ontwikkeling van educatieve reizen rondom de populaire show ‘K-pop Demon Hunters’. Deze programma’s combineren bezoeken aan iconische filmlocaties met traditionele culturele workshops, wat een unieke en meeslepende ervaring creëert.

Recentelijk heeft deze aanpak zijn vruchten afgeworpen met de komst van een groep van ongeveer 40 studenten van de Baulkham Hills High School uit Australië. Tijdens hun 13-daagse reis van 28 september tot 10 oktober dompelden zij zich volledig onder in de K-cultuur. Op het programma stonden onder andere het leren van een coverdance op de soundtrack van de show en het bezoeken van de bekende plekken die in de serie te zien zijn.

Innovatie in Educatief Toerisme met Focus op STEM

De KTO kijkt verder dan de traditionele schoolreizen en ontwikkelt een nieuw K-educatief toerismemodel dat K-cultuur combineert met thema’s als wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM). Dit initiatief is bedoeld om te voldoen aan de groeiende vraag naar reizen die zowel leuk als leerzaam zijn.

Michelle Try van de Australische Student Educational Travel Organisation, die onlangs op uitnodiging van de KTO belangrijke STEM-faciliteiten in Seoel en Daejeon bezocht, sprak haar enthousiasme uit. “Dit model heeft het potentieel om een groot succes te worden,” merkte ze op. “Het voldoet aan de wens van Australische onderwijsinstellingen en ouders voor praktisch STEM-onderwijs, terwijl het tegelijkertijd inspeelt op de grote interesse van studenten in de K-cultuur.” De KTO verwacht dit jaar meer dan 10.000 studenten te verwelkomen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 7.000 in 2024, en wil de samenwerking met gespecialiseerde reisorganisaties verder uitbreiden.

Jobbeurs in Seoul Biedt Oplossing voor Krapte op de Arbeidsmarkt

De snelle groei van het toerisme brengt echter ook uitdagingen met zich mee, met name een tekort aan gekwalificeerd personeel. De vraag naar reizen overstijgt het aanbod van arbeidskrachten, wat leidt tot een aanzienlijke krapte in de sector. Om dit probleem aan te pakken, organiseert de Seoul Tourism Association op 28 en 29 oktober de ‘2025 Seoul Tourism Industry Job Fair’.

Onder het motto ‘Verbind mijn baan met toerisme’ brengt dit evenement werkgevers en werkzoekenden direct met elkaar in contact. De beurs is bedoeld om kwalitatief hoogwaardige banen aan te bieden die aansluiten bij de ambities van kandidaten die een carrière in het toerisme nastreven. In totaal zullen 16 vooraanstaande bedrijven uit de reis- en hotelsector, waaronder Hana Tour Business, Hyecho Travel Development, The Westin Chosun Hotel & Resort, Novotel Ambassador en The Plaza Hotel, aanwezig zijn om ter plekke sollicitatiegesprekken te voeren.

Uitgebreide Ondersteuning voor Werkzoekenden

Naast de directe bemiddeling biedt de jobbeurs een breed scala aan ondersteunende diensten. Bezoekers kunnen deelnemen aan bedrijfspresentaties, groepsmentorgesprekken met professionals uit de sector, en een-op-een loopbaanadvies krijgen voor het optimaliseren van cv’s en het voorbereiden op sollicitatiegesprekken. Er zijn ook workshops over carrièrestrategieën en diverse extra activiteiten, zoals persoonlijk kleuradvies voor imagoverbetering en de mogelijkheid om professionele profielfoto’s te laten maken.

Cho Tae-sook, voorzitter van de Seoul Tourism Association, benadrukte het belang van het evenement: “Om de vitaliteit van de toeristische sector te herstellen en de arbeidsmarkt te stimuleren, is een sterke verbinding tussen werkzoekenden en bedrijven cruciaal. Wij zetten ons volledig in om de inzetbaarheid van talent te vergroten en bedrijven te ondersteunen bij het vinden van personeel.” Geïnteresseerden kunnen zich vooraf inschrijven via de website van de vereniging, maar ook op de dag zelf is aanmelding ter plaatse mogelijk.