Toename in reisactiviteit na spanningen
Na maanden van binnenlandse onrust en geopolitieke onzekerheden, waaronder spanningen in populaire regio’s zoals Kasjmir, keert het vertrouwen van reizigers merkbaar terug. Volgens een rapport van The Economic Times grijpen reisplatformen, luchtvaartmaatschappijen en hotelketens deze kans aan door aantrekkelijke moessonaanbiedingen te lanceren in wat traditioneel een rustige reisperiode is.
Opgekropte vraag stuwt boekingen
Eerder dit jaar zagen veel Indiase toeristen af van hun reisplannen vanwege zorgen over veiligheid. Inmiddels verschuift deze opgekropte vraag naar het moessonseizoen, wat resulteert in een flinke toename in boekingen. Reisplatform ixigo meldde dat het aantal vluchtreserveringen voor bepaalde bestemmingen jaar-op-jaar met 25 tot 30 procent is gestegen.
Luchtvaart en hotels spelen in op moessontrend
IndiGo, de grootste luchtvaartmaatschappij van India, startte tussen 24 en 29 juni een speciale moessonactie met voordelige tarieven voor geselecteerde binnenlandse en internationale routes. Ook de Indian Hotels Company Ltd (IHCL), onderdeel van de Tata Group, introduceerde aantrekkelijke aanbiedingen voor strandbestemmingen zoals Goa en Kerala. Ranjit Phillipose, Senior Vice President Operations van IHCL in Goa, gaf aan dat zijn hotels daar een bezettingsgraad van 85 procent behalen richting het einde van de maand, al liggen de gemiddelde kamerprijzen iets lager dan vorig jaar.
Budgetmaatschappijen haken aan
FLY91, een low-cost luchtvaartmaatschappij uit Goa, volgde dit voorbeeld met gereduceerde tarieven op routes tussen Goa en steden als Hyderabad, Jalgaon, Agatti, Pune, Sindhudurg en Solapur. Deze actie kwam kort nadat de deelstaatregering van Goa nieuwe maatregelen aankondigde om toerisme in het laagseizoen te stimuleren.
Internationaal toerisme staat voor explosieve groei
Volgens een nieuw rapport van Boston Consulting Group (BCG) groeit de wereldwijde markt voor recreatief toerisme gestaag. De sector zou kunnen groeien van $5 biljoen nu tot wel $15 biljoen in 2040, aldus Business Standard.
India als koploper in buitenlandse bestedingen
De maandelijkse uitgaven van Indiërs aan internationale reizen overschrijden steevast de grens van $1 miljard. In april 2025 besteedden Indiase reizigers zo’n $1,3 miljard aan buitenlandse reizen – een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar en 13% meer dan in maart, aldus gegevens van de Reserve Bank of India.
Reizen vormde in april 51% van de totale internationale uitgaven door Indiërs, tegenover 44% in maart. In februari lag dit bedrag op $1,1 miljard en in maart op $1,13 miljard.
In het boekjaar 2024 gaven Indiërs een recordbedrag van $31,7 miljard uit in het buitenland, waarvan $17 miljard (54%) aan reizen. In het fiscale jaar 2025 daalde het totaalbedrag licht naar $29,5 miljard, maar de reisuitgaven bleven stabiel op $16,9 miljard. In augustus 2024 werd zelfs een piek bereikt van meer dan $2 miljard aan reisuitgaven, goed voor 63% van de totale buitenlandse bestedingen die maand.
Nieuwe generatie toeristen drijft groei aan
India ontwikkelt zich snel tot een belangrijke bron van uitgaand toerisme. Volgens een rapport van McKinsey vormen zich daar snelgroeiende groepen van eerste-generatie toeristen. Booking.com voorspelt dat de reisuitgaven van Indiërs zullen stijgen van $150 miljard in 2019 naar $410 miljard in 2030. In 2023 maakten buitenlandse reizen slechts 1% van het totaal aantal trips uit, maar waren goed voor 25% van de totale bestedingen – een percentage dat naar verwachting zal stijgen naar 35% tegen het einde van het decennium.
Unieke ervaringen als drijfveer
Uit het 2025 Travel Outlook Survey van Skift Research blijkt dat Indiërs en Chinezen dit jaar de meest actieve reizigers zullen zijn. India neemt hierbij een duidelijke voorsprong als het gaat om verwachte bestedingen. Ervaringen zijn de kern van deze trend. EY merkt op dat reizen, ooit een luxe, nu een bron van welzijn is en draait om unieke belevenissen zoals shoppen, activiteiten of gastronomie.
American Express India bevestigt deze observatie. Volgens hen zoeken Indiase reizigers in 2025 naar bijzondere ervaringen, van handgemaakte lokale producten tot exclusieve aankopen of deelname aan evenementen zoals concerten en sportwedstrijden.
Ook het reisgedrag verandert: de gemiddelde verblijfsduur is in 2024 met één dag toegenomen voor binnenlandse reizen en met twee dagen voor internationale reizen ten opzichte van 2022. EY concludeert: “Indiase reizigers tonen een groeiende bereidheid om meer te investeren in waardevolle reiservaringen.”