De Zuid-Koreaanse toerisme-industrie toont zich van haar meest dynamische kant met de lancering van twee totaal verschillende, maar significante initiatieven. Terwijl de nationale toerismeorganisatie zich richt op het revitaliseren van de traditionele Koreaanse markten, spelen reisorganisaties zoals Modetour in op de groeiende vraag naar unieke winterreizen naar het buitenland, met IJsland als topbestemming.
Nieuwe impuls voor traditionele markten
Het Ministerie van Cultuur, Sport en Toerisme en de Korea Tourism Organization (KTO) hebben de ‘2025 Smile Again Campagne’ aangekondigd, die loopt van 27 oktober tot 1 november. Het hoofddoel van deze campagne is om de traditionele markten in het hele land een nieuwe impuls te geven. Men wil de publieke perceptie verbeteren en een gezonde, moderne handelscultuur stimuleren door de nadruk te leggen op vriendelijkheid, hygiëne, vaste prijzen en de acceptatie van pinbetalingen.
De campagne richt zich voornamelijk op de tien zogeheten ‘K-Toerismemarkten’ die in 2023 door de KTO zijn geselecteerd. Een centraal element is de ‘Smile Truck’, een mobiel evenementenpunt dat op deze markten te vinden zal zijn. Bezoekers die voor meer dan 10.000 won aan producten kopen, kunnen op vertoon van hun kassabon deelnemen aan een rad-van-fortuin-spel. De prijzen, zoals waardebonnen voor de desbetreffende markt en ‘Smile’-merchandise, zijn bedoeld om bezoekers te verleiden tot extra aankopen.
Daarnaast wordt een online evenement georganiseerd om van de markten aantrekkelijke verblijfplaatsen te maken. De eerste 2.000 bezoekers die een foto of video van hun marktbezoek delen via de ‘Smile Again Template’ op sociale media, ontvangen een exclusieve voucher voor een K-Toerismemarkt. In samenwerking met Kia worden bovendien speciale pendeldiensten ingezet voor mensen die minder mobiel zijn, zoals ouderen en mensen met een beperking. Deze shuttles zullen rijden tussen de markten en belangrijke knooppunten zoals treinstations, busterminals en toeristische attracties. Geïnteresseerden kunnen zich ter plaatse aanmelden voor een rit.
Modetour lanceert exclusieve noorderlichtreizen naar IJsland
Tegelijkertijd richt reisorganisatie Modetour haar pijlen op de internationale reiziger met de lancering van een premium themareis: ‘IJsland Aurora’. Deze reis is speciaal ontwikkeld voor het winterseizoen, wanneer de kans op het zien van het noorderlicht het grootst is. IJsland, het land van vuur en ijs, biedt met zijn unieke landschap van vulkanen, gletsjers, watervallen en warmwaterbronnen een spectaculair decor voor dit natuurfenomeen. De periode van november tot maart wordt gezien als het ideale reisseizoen, dankzij de lange, donkere nachten.
De pakketten zijn zo samengesteld dat ze een tussenstop in een Europese stad omvatten, afhankelijk van de gekozen luchtvaartmaatschappij. Reizigers die met Scandinavian Airlines vliegen, krijgen een dagtour door Kopenhagen, terwijl klanten van Korean Air kunnen genieten van een uitgebreidere tour met een overnachting in Londen.
Het paradepaardje is de achtdaagse rondreis door IJsland. Deze reis wordt uitgevoerd met de premium service van Korean Air, met een tussenstop van één nacht in een viersterrenhotel in Londen. In IJsland wordt overnacht in comfortabele driesterrenhotels. De reis is volledig verzorgd, zonder verplichte fooien, optionele excursies of ingeplande winkelstops, zodat de reiziger zich volledig op de ervaring kan richten.
Een reis vol natuur, gastronomie en cultuur
Het reisschema omvat alle iconische hoogtepunten van IJsland: de Gouden Cirkel met het Þingvellir Nationaal Park, de geiser Geysir en de Gullfoss-waterval; de zuidkust met de watervallen Seljalandsfoss en Skógafoss en het zwarte zandstrand van Reynisfjara; en natuurlijk een bezoek aan de wereldberoemde Blue Lagoon. ’s Nachts staat er een ‘aurorajacht’ per veerboot op het programma. Mocht het noorderlicht zich niet laten zien, dan wordt een tweede tocht kosteloos aangeboden.
Ook op culinair gebied wordt de reiziger verwend. Inbegrepen zijn onder meer een driegangendiner met uitzicht op de Blue Lagoon, de traditionele IJslandse yoghurt Skyr en een klassieke Britse fish and chips tijdens de tussenstop. De tour in Londen omvat bezoeken aan de London Eye, Buckingham Palace, Westminster Abbey en de Tower Bridge, waardoor de reis meer is dan een simpele overstap en een volwaardige Europese stedentrip biedt.