Ryanair heeft vandaag voor de zomer elf nieuwe routes op de luchthaven van Porto en acht in Faro aangekondigd, waarmee het totaal op 164 routes in Portugal komt, alsmede twee nieuwe vliegtuigen op elk van deze luchthavens.

“We lanceren onze grootste zomerdienstregeling ooit in Portugal, met vier nieuwe vliegtuigen, twee in Porto en twee in Faro,” kondigde de chief executive van de Ierse luchtvaartmaatschappij, Michael O’Leary, aan tijdens een persconferentie in Lissabon.

Het programma voorziet in elf nieuwe routes in Porto en acht nieuwe routes in Faro, in een investering van 400 miljoen euro, maar volgens de ambtenaar zal er geen groei zijn in Lissabon, “omdat TAP ‘slots’ blijft blokkeren die het niet gebruikt en niet van plan is te gebruiken”.

“We hebben geen nieuwe routes in Lissabon, het is niet mogelijk, we hebben geen ruimte om te blijven groeien en daarom blijven we vragen om een tweede luchthaven, Montijo, wat voor ons de beste optie is”, benadrukte Elena Cabrera, de manager van de luchtvaartmaatschappij voor Portugal en Spanje.

Ryanair zei echter dat het “zwaar blijft investeren in Portugal,” in termen van een groei van 13 procent in de zomer, vergeleken met dezelfde periode in 2022, met als doel 13 miljoen vervoerde passagiers te bereiken in het fiscale jaar 2024.

Michael O’Leary zei ook dat de regering de uitbreiding van milieuheffingen naar de perifere gebieden van de Europese Unie moet bestrijden, met het argument dat deze “oneerlijk” zijn voor regio’s als Madeira en de Azoren, die volgens hem uiteindelijk bezoekers zullen verliezen aan andere gebieden buiten de EU, zoals Marokko of Turkije.

In verband met de herprivatisering van TAP verklaarde de leider van Ryanair ervan overtuigd te zijn dat de Portugese luchtvaartmaatschappij dit jaar zal worden verkocht, “waarschijnlijk” aan de IAG-groep, en niet aan Air France of Lufthansa.

Gevraagd naar de gevolgen van de inflatie, zei O’Leary dat de ticketprijzen van Ryanair deze zomer met 5 tot 10 procent zouden moeten stijgen ten opzichte van vorige zomer, “op voorwaarde dat er niet nog meer ongunstige gebeurtenissen zijn”, na een pandemie en een oorlog in Europa.

Gevraagd naar de locatie van het nieuwe opleidingscentrum op het Iberisch schiereiland, waarvan de beslissing in januari bekend had moeten zijn, verwees de voorzitter van Ryanair naar een beslissing medio februari.

“Op dit moment lijkt het erop dat het in Porto zal zijn, maar Madrid heeft een definitief bod gedaan”, dat wordt geanalyseerd, verklaarde Michael O’Leary.