In een opmerkelijke bekendmaking heeft TripAdvisor Restaurant Bougainville in Amsterdam bekroond tot het beste restaurant ter wereld. De lovende recensies op de populaire beoordelingswebsite hebben geleid tot deze prestigieuze erkenning. Eigenaar Eric Toren heeft het heuglijke nieuws met zijn toegewijde personeel gevierd, maar zijn telefoon blijft onophoudelijk overgaan met felicitaties. “Het is een erkenning voor ons werk, van de portier tot aan de chefs in de keuken. Iedereen heeft hier aan bijgedragen,” zegt hij.

De triomf van Bougainville wordt weerspiegeld in de overvloedige lof die het ontvangt op TripAdvisor. De service wordt opvallend vaak geprezen, een aspect waar Toren niet verbaasd over is. “Ik instrueer mijn personeel altijd om gasten te behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Mensen willen een plezierige avond en ze spenderen aanzienlijke bedragen,” voegt hij toe. Voor een gemiddeld 5-gangendiner bij Bougainville betaalt men ongeveer 140 euro.

Volgens de restaurantgids Gault&Millau is Bougainville een waar feest. “De bediening is ontzettend goed, uiterst professioneel en hartelijk. En dat alles in een sfeervolle ambiance met zicht op de open keuken.” Ondanks deze lofuitingen is Gault&Millau sceptisch over de beoordelingsmethode van TripAdvisor. Godfried van der Lugt, eigenaar van Gault&Millau, waarschuwt voor mogelijke manipulaties omdat de prijs gebaseerd is op recensies. “De onafhankelijkheid valt te betwisten, aangezien niet duidelijk is hoe TripAdvisor hiermee omgaat.”

Gault&Millau hanteert een andere benadering voor het beoordelen van restaurants. Het stuurt onafhankelijke inspecteurs die het restaurant anoniem en onbetaald evalueren op criteria zoals de kwaliteit van het eten, luxe, comfort en bediening. “Wij kijken naar het totaalplaatje,” aldus Van der Lugt.

Wat maakt Bougainville volgens TripAdvisor-recensies dan het beste ter wereld? Is het de culinaire ervaring, de voortreffelijke service, of de idyllische locatie? Volgens eigenaar Toren is het een combinatie van hoogwaardig eten en een redelijke prijs. Hij wijst op teamwork als essentieel, met dagelijks 40 tot 50 medewerkers die gezamenlijk streven naar een onvergetelijke ervaring voor de gasten. “Iedereen draagt zijn steentje bij, van de portier tot aan de chefs in de keuken,” benadrukt hij.

Het winnen van de titel ‘Beste Restaurant Ter Wereld’ brengt echter niet alleen roem met zich mee, maar ook hoge verwachtingen. Toren erkent dat dit een uitdaging vormt, want zelfs in het ‘beste restaurant ter wereld’ kunnen incidenteel zaken misgaan. “Sommige mensen zullen perfectie verwachten, van het eten tot aan de ambiance. Dat is sowieso begrijpelijk bij een sterrenrestaurant, maar door deze prijs wordt die verwachting misschien nog wel groter.” Bougainville staat voor de uitdaging om aan deze verhoogde verwachtingen te voldoen, terwijl het de eretitel van ‘Beste Restaurant Ter Wereld’ met trots draagt.