Als klein meisje droomde ik ervan om naar Parijs te gaan. Ik groeide op in een niet welvarend deel van Connecticut en dacht nooit dat ik daar zou komen. Een deel van mijn inspiratie kwam van de film Funny Face met Audrey Hepburn en Fred Astaire, de bejubelde film uit 1957 over een mooi model dat in Frankrijk wordt gefotografeerd. Oo la la! Het was een droom. Ik kwam zelfs heel dicht bij Parijs toen ik in de zesde klas zat – ik won de eerste prijs in een kledingontwerpwedstrijd van de Singer Sewing Company – maar helaas haalde ik de nationale finale niet. Ik eindigde alleen met een draagbare platenspeler – pas enkele jaren later maakten mijn familie en ik een driedaagse tocht naar Parijs na een bezoek aan onze familie in Polen. (En pas toen ik een luxe reisjournalist werd, bezocht ik regelmatig prachtige plaatsen zoals de Four Seasons George V en de Shangri-La hotels).

Wel – het lijkt erop dat veel mensen, net als ik, geïnspireerd worden om Frankrijk te bezoeken na het zien van een film over Frankrijk.

En nu heeft de Franse marketingafdeling, genaamd Atout France (het Franse Bureau voor Toerisme), formeel een partnerschap aangegaan met Netflix voor heel 2024, gebaseerd op een nieuwe studie, om precies dat te doen – toerisme naar Frankrijk inspireren. Op basis van de bevindingen van deze studie door het Basis Research Institute, hebben Netflix en Atout France een intentieverklaring ondertekend om de aantrekkelijkheid van Frankrijk te vergroten. Ter gelegenheid hiervan hebben zij een reclamecampagne onthuld met de slogan “Er is Altijd Meer te Ontdekken over Frankrijk” en een geweldige nieuwe digitale reisgids om kijkers te helpen Frankrijk te ontdekken via Netflix-films en -series — daarover zo meteen meer — zodat je letterlijk in de voetsporen van Emily en Lupin kunt treden en hun favoriete Franse plekjes en vele verborgen schatten kunt ontdekken. De gidsen zullen permanent toegankelijk blijven hier.

De site zal worden bijgewerkt met nieuwe locaties naarmate er nieuwe films en series worden uitgebracht met locaties in Frankrijk.

Netflix zet Frankrijk regelmatig in de schijnwerpers met zijn Franse en internationale producties die in Frankrijk zijn opgenomen. Een nieuwe studie uitgevoerd door het Basis Research Institute, onthult dat de uitzending van deze films en series de culturele en toeristische aantrekkingskracht van Frankrijk versterkt. Wie heeft er niet de drang gevoeld om te reizen terwijl ze vanuit het comfort van hun bank naar een film of tv-serie kijken? Lupin, Balle Perdue, Murder Mystery, Transatlantic, Miraculous, La Vie Scolaire… het is niet alleen Emily in Paris die je doet verlangen naar een ontdekkingstocht door Frankrijk. Volgens de studie van Basis onder Amerikaanse, Japanse en Duitse kijkers, zijn kijkers die Franse programma’s op Netflix hebben gezien, drie keer zo waarschijnlijk om Frankrijk als hun nummer één reisbestemming te noemen.