Technische Problemen Verstoren Vliegverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk

Een uitgebreide technische storing heeft het vliegverkeer van, naar en over het Verenigd Koninkrijk gedurende uren ontregeld, maar nu lijkt het probleem te zijn opgelost. De nationale luchtverkeerscontroledienst (NATS) heeft aangekondigd dat ze het probleem hebben verholpen.

De NATS werkt nauw samen met luchtvaartmaatschappijen en luchthavens om de verstoorde vluchten zo efficiënt mogelijk af te handelen. Reizigers worden aangemoedigd om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij om te weten te komen hoe hun vlucht is beïnvloed.

Volgens de Britse omroep BBC stonden er voor vandaag meer dan 6000 vliegtuigen gepland om te landen op of op te stijgen van Britse luchthavens. Deze dag was een vrije dag in het Verenigd Koninkrijk en veel vakantiegangers zouden juist op deze dag terugkeren naar huis. Rond 15.30 uur Nederlandse tijd waren er al meer dan 500 vluchten van en naar Groot-Brittannië geannuleerd.

Het technische probleem lag in het onvermogen om vluchtplannen automatisch te verwerken. Vluchtplannen bevatten belangrijke informatie voor luchtverkeersleiders over vertrek- en aankomstpunten, tijdschema’s en routes van vliegtuigen. De storing dwong luchtverkeersleiders om vluchtplannen handmatig in te voeren, wat resulteerde in een beperking van het aantal vluchten dat kon worden uitgevoerd.

Ook op de luchthaven Schiphol was het vliegverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk beperkt als gevolg van de storing. Hoewel het precieze aantal getroffen vluchten en reizigers niet duidelijk is, zijn annuleringen gemeld op de Schiphol-website voor bestemmingen zoals Londen, Birmingham, Glasgow, Manchester, Cork en Dublin.

Reisexpert Simon Calder, die met de BBC sprak, benadrukte dat dergelijke technische problemen zeer zeldzaam zijn en hooguit eens in de vijf tot tien jaar voorkomen. Hij merkte op dat er normaal gesproken back-upsystemen zijn die dergelijke storingen moeten voorkomen. Calder gaf aan dat er geen bewijs is van een hack, en dat het hoogstwaarschijnlijk om een systeemfout gaat, vergelijkbaar met incidenten die eerder in de luchtvaart zijn voorgekomen.